Wychowanie do życia w rodzinie
Rozkład treści nauczania dla klas IV-VIII szkoły podstawowej
(do programu „Wędrując ku dorosłości”)
Podstawa programowa zajęć szkolnych „wychowanie do życia w rodzinie” (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku) została dostosowana do nowego podziału etapów nauczania. Treści programowe tych zajęć, zgodnie z decyzją MEN, są przeznaczone do realizacji w pięciu klasach: od IV do VIII.
Nowa podstawa programowa, w porównaniu z poprzednią jest znacznie poszerzona i uszczegółowiona, a treści nauczania sformułowane w języku wymagań zostały podzielone na sześć działów: rodzina, dojrzewanie, seksualność człowieka, życie jako fundamentalna wartość, płodność, postawy. Seksualność człowieka w nowych podstawach została potraktowana integralnie i powiązana ze wszystkimi wymiarami osoby. Uwzględniono nie tylko aspekt fizyczny, ale także psychiczny, intelektualny, społeczny i moralny człowieka. Takie ujęcie obliguje do zwrócenia szczególnej uwagi na osobowe odniesienie do seksualności (traktowanie podmiotowe), a także uwzględnienie istotnych zagadnień wychowawczych jak: szacunek, miłość i troska o dobro najbliższych.
Rozkład treści nauczania
Wiedza dotycząca rozwoju płciowego, zmian psychicznych, komunikacji w rodzinie i przygotowania do pełnienia przyszłych ról małżeńskich i rodzicielskich jest tak ułożona, aby umożliwiała uczniom nie tylko zdobywanie informacji, ale także pomagała w rozwijaniu kompetencji społecznych.
Niektóre treści programowe mają charakter „dalekosiężny”, dotyczą starszej młodzieży, np. dojrzałość do małżeństwa i założenia rodziny. Trzeba zauważyć, że niewielka liczba godzin przeznaczona do realizacji tych zajęć (14 godzin dla uczniów w ciągu roku szkolnego; w tym 5 z podziałem na grupy) nie pozwala na potraktowanie tych treści w sposób szczegółowy. Na bardziej wnikliwą prezentację tych treści przyjdzie czas w szkole średniej.
Intencją tych zajęć jest przede wszystkim wsparcie młodych ludzi w ich harmonijnym i bezpiecznym rozwoju.
Klasa IV
- Funkcje rodziny.
- Relacje w rodzinie.
- Dojrzewanie.
- Życie jako fundamentalna wartość.
- Prawo człowieka do intymności.
Klasa V
- O budowaniu bliskich relacji w rodzinie.
- Formacyjna rola rodziny.
- Komunikacja w rodzinie .
- Czas wolny.
- Budowanie relacji koleżeńskich i przyjacielskich .
- Problemy rozwoju psychofizycznego dziewcząt i chłopców .
- Media – zalety i minusy.
Klasa VI
- Rodzina w społeczeństwie.
- Pomoc instytucjonalna rodzinie.
- Komunikacja interpersonalna .
- Higiena i zdrowie nastolatków.
- Obrona własnej intymności.
- Media – za i przeciw.
Klasa VII
- Dojrzałość – to znaczy…
- Rozwój fizyczny.
- Zmiany psychiczne okresu.
- Przekazywanie życia.
- Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy.
- Ciąża – czas oczekiwania.
- Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo.
- Rozwój człowieka .
- Komunikacja w rodzinie.
- Savoir-vivre, czyli sztuka życia .
- Pierwsze uczucia.
- Zagrożenia, uzależnienia.
- Rola autorytetu w życiu człowieka
Klasa VIII
- Rozwój psychoseksualny człowieka.
- Miłość w życiu człowieka.
- Odpowiedzialność w przeżywaniu własnej płciowości i budowanie szczęśliwych więzi.
- Przedwczesna inicjacja .
- Płodność człowieka.
- Rodzina w kontekście trwałości małżeństwa, miłości, wzajemnego szacunku i troski.
- Rodzina a normy i prawo.